De meeste ondernemingen stellen een (jaar)begroting op, waarin met name aandacht wordt besteed aan de kosten en de opbrengsten. Erg belangrijk, maar daarmee bent u er nog niet. Immers: niet alleen kosten en opbrengsten zijn van belang, maar zéker ook de inkomsten en uitgaven. Het gebeurt namelijk nog (te) vaak dat een onderneming weliswaar winstgevend is, maar toch in financiële problemen terechtkomt omdat er te weinig financiële middelen zijn. Daarom is het noodzakelijk om ook een liquiditeitsprognose op te stellen.

Tijdig maatregelen nemen

Een liquiditeitsprognose geeft inzicht in de liquide middelen die u in de nabije toekomst nodig heeft. Erg belangrijk, want als u nu al weet dat uw onderneming op een bepaald moment in geldnood kan komen, kunt u tijdig maatregelen nemen, zoals het aantrekken van extra krediet of het uitstellen van bepaalde uitgaven. Hierna krijgt u vijf tips voor het opstellen van een goede liquiditeitsprognose.

  1. Zorg voor een goede basis
    Een liquiditeitsprognose kan alleen betrouwbaar zijn als uw bedrijfsvoering op orde is, wat betekent dat structureel in kaart moet zijn gebracht wat/hoeveel uw onderneming verkoopt, aan wie, voor welke bedragen en met welke betalingstermijnen. Met betrekking tot de inkopen geldt hetzelfde: alleen met een gestructureerd inkoopbeleid kunt u bepalen wanneer welke uitgaven ongeveer zullen plaatsvinden. Verder moet u eerst een goede begroting hebben opgesteld, want dit is het uitgangspunt voor uw liquiditeitsprognose.
  2. Begin op tijd, maar kijk niet té ver vooruit
    Het is belangrijk om ver genoeg vooruit te kijken – en dus op tijd te beginnen. Want met name als uit uw prognose blijkt dat u in een bepaalde periode te weinig liquide middelen heeft, is er tijd nodig om bij te sturen. De afhandeling van een kredietaanvraag duurt immers al snel twee maanden. Aan de andere kant heeft het weinig zin om té ver vooruit te kijken, ook omdat er in een jaar veel kan gebeuren. Verder is het belangrijk om de begrote cijfers regelmatig te vergelijken met de werkelijke cijfers en de prognose hieraan aan te passen.
  3. Werk met een ‘worst case scenario’
    U kunt ervoor kiezen om met meerdere scenario’s te werken, maar werk in elk geval met een ‘worst case scenario’, waarin u er bijvoorbeeld van uitgaat dat uw afnemers te laat betalen – en een enkeling zelfs helemaal niet. Zo komt u niet voor verrassingen te staan als onverhoopt alles tegenzit.
  4. Houd het simpel
    Een prognose moet niet te gedetailleerd zijn, dus houd het zo simpel mogelijk. Werk bijvoorbeeld met afgeronde bedragen, waarbij u uitgaven afrondt naar boven en inkomsten naar beneden. Ook is een prognose die in maanden is opgesplitst in principe voldoende. Dit is alleen anders als u verwacht dat uw onderneming krap bij kas komt te zitten, want dan kan een opsplitsing in weken noodzakelijk zijn om vast te stellen wanneer u te weinig liquide middelen heeft.
  5. Maak de prognose zelf (en zo nodig met deskundige hulp)
    Veel directies besteden het maken van een liquiditeitsprognose uit aan een accountant. Niet doen! U kent uw business zelf het best en kunt dus de beste inschattingen maken. Weet u niet hoe u het opstellen van een liquiditeitsprognose moet aanpakken, schakel dan deskundige hulp in. Als de prognose maar op basis van úw kennis wordt opgesteld.

Richard Kuipers is partner bij CFO Capabel.

Praktische Capabel Compact Scan.

Wilt u weten of uw bedrijfsvoering financieel gezond en toekomstbestendig is en of u alle financiële risico’s in beeld én onder controle heeft? Vraag dan nu de Capabel Compact Scan aan. Deze bedrijfsscan maakt een scherpe financiële analyse die u inzicht geeft in wat u kunt doen om de continuïteit van uw organisatie te waarborgen en uw bedrijfsresultaat te verbeteren.

Uw investering in deze praktische scan bedraagt slechts € 750,-. Leidt de scan tot een opdracht, dan ontvangt u 50% van dit bedrag retour.

Meer informatie over de Capabel Compact Scan

Andere blogberichten

 

Toe aan een andere accountant? Bezint eer gij begint!

Drie verkeerde redenen om over te stappen naar een andere accountant Het merendeel van de bv’s werkt – al dan…

Verder lezen

Managementcontrol: wat grote bedrijven van het MKB kunnen leren

Als grote organisaties een managementcontrolsysteem (MCS) willen opzetten, kijken ze snel naar hun concurrentie: hoe pakken zij dat aan? En…

Verder lezen

Meld u aan voor de e-mail nieuwsbrief