Zwaar weer? Zo houdt u de bank op afstand
Stel, uw onderneming verkeert al enige tijd in zwaar weer. Dan komt er een moment dat u naar de bank…
Verder lezenAls directeur-grootaandeelhouder bent u voortdurend druk met het runnen van uw onderneming. Dagelijks zijn er dingen die uw aandacht vragen en die u moet regelen. Het is echter heel belangrijk dat u af en toe ook even een pas op de plaats maakt. Gun uzelf de tijd om het ‘speelveld’ te overzien en uzelf een paar kritische vragen te stellen: “Gaan we nog wel de goede richting op?” “Doen we nog wel wat we móeten doen?” De basis hierbij is dat u helder voor ogen hebt waartoe uw onderneming op aarde is, ook wel de ‘missie’ genoemd. Hébt u überhaupt al een heldere en krachtige missie? Zo niet, dan is er werk aan de winkel!
Het klinkt wellicht wat theoretisch om een ‘missie’ te moeten hebben, maar in de praktijk blijkt een duidelijke en krachtige missie juist een belangrijke voorwaarde voor succes te zijn. De missie van uw onderneming geeft namelijk in hooguit een paar zinnen aan waar uw bedrijf voor stáát. Hiermee is de missie niet alleen het vertrekpunt voor uw strategische beleid, maar ook het instrument waarmee u belangrijke beslissingen kunt verkópen, zowel intern (MT-leden, managers, uitvoerend personeel) als extern (financiers, klanten, leveranciers, etc.). Met een krachtige missie kunt u uw medewerkers motiveren, financiers enthousiast maken én (potentiële) klanten aanspreken. Elk succes begint met een goed verhaal!
Even een gewetensvraag: kunt u in één zin vertellen waaraan uw onderneming haar bestaansrecht ontleent? Als u deze vraag ontkennend moet beantwoorden, staat u voor een uitdaging. Maar u zult merken dat het heel leuk en inspirerend is om hierover na te denken en binnen het managementteam te brainstormen. Het gaat namelijk over uw pássie. En om die op mensen over te brengen, moet u die in één zin kunnen samenvatten. Een goede missie past namelijk op een bierviltje. Enkele voorbeelden:
Heeft úw onderneming al zo’n krachtige missie? Niet? Ga er dan mee aan de slag!
Om de missie van het onderneming te bepalen, kunt u de volgende vragen als handvatten gebruiken:
Aan de hand van de antwoorden kunt u vervolgens een kernachtige missie formuleren.
Als u eenmaal een heldere missie heeft, moet u er ook iets mee doen. In de eerste plaats moet u uw missie vertalen in strategisch beleid. Dat betekent ook dat u de strategie regelmatig tegen het licht moet houden: past onze strategie wel bij waar we voor stáán? Daarnaast moet u uw missie uitdragen. Laat zowel intern als extern iedereen weten wat uw missie is én hoe u hieraan invulling gaat geven. Als u dit op de juiste manier doet, zult u mensen inspireren. Samenvattend doet u dan precies datgene wat eigenlijk uw belangrijkste taken zijn: richting geven, de kaders bepalen en inspireren.
Gerrit Tijdeman is partner van CFO Capabel en onder meer gespecialiseerd in het implementeren van de juiste strategie. Gerrit gaat dan ook graag met u in gesprek over de missie van uw onderneming, aangezien dit het vertrekpunt is voor elke succesvolle strategie.
Stel, uw onderneming verkeert al enige tijd in zwaar weer. Dan komt er een moment dat u naar de bank…
Verder lezenWij zijn supertrots, want CFO Capabel is één van de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Daarom zijn we uitgeroepen tot…
Verder lezen