Als directeur-grootaandeelhouder bent u voortdurend druk met het runnen van uw onderneming. Dagelijks zijn er dingen die uw aandacht vragen en die u moet regelen. Het is echter heel belangrijk dat u af en toe ook even een pas op de plaats maakt. Gun uzelf de tijd om het ‘speelveld’ te overzien en uzelf een paar kritische vragen te stellen: “Gaan we nog wel de goede richting op?” “Doen we nog wel wat we móeten doen?” De basis hierbij is dat u helder voor ogen hebt waartoe uw onderneming op aarde is, ook wel de ‘missie’ genoemd. Hébt u überhaupt al een heldere en krachtige missie? Zo niet, dan is er werk aan de winkel!

Missie: méér dan alleen theorie

Het klinkt wellicht wat theoretisch om een ‘missie’ te moeten hebben, maar in de praktijk blijkt een duidelijke en krachtige missie juist een belangrijke voorwaarde voor succes te zijn. De missie van uw onderneming geeft namelijk in hooguit een paar zinnen aan waar uw bedrijf voor stáát. Hiermee is de missie niet alleen het vertrekpunt voor uw strategische beleid, maar ook het instrument waarmee u belangrijke beslissingen kunt verkópen, zowel intern (MT-leden, managers, uitvoerend personeel) als extern (financiers, klanten, leveranciers, etc.). Met een krachtige missie kunt u uw medewerkers motiveren, financiers enthousiast maken én (potentiële) klanten aanspreken. Elk succes begint met een goed verhaal!

Een goede missie past op een bierviltje

Even een gewetensvraag: kunt u in één zin vertellen waaraan uw onderneming haar bestaansrecht ontleent? Als u deze vraag ontkennend moet beantwoorden, staat u voor een uitdaging. Maar u zult merken dat het heel leuk en inspirerend is om hierover na te denken en binnen het managementteam te brainstormen. Het gaat namelijk over uw pássie. En om die op mensen over te brengen, moet u die in één zin kunnen samenvatten. Een goede missie past namelijk op een bierviltje. Enkele voorbeelden:

  • Nike: “Bring inspiration and innovation to every athlete.”
  • PGGM (pensioenfonds): “Een waardevolle toekomst voor iedereen.”
  • IKEA: “Een beter dagelijks leven creëren voor zo veel mogelijk mensen.”

Heeft úw onderneming al zo’n krachtige missie? Niet? Ga er dan mee aan de slag!

Bepaal uw missie

Om de missie van het onderneming te bepalen, kunt u de volgende vragen als handvatten gebruiken:

  • Wie zijn we en wat doen we?
  • Wie zijn onze klanten?
  • Wat betekent onze onderneming voor onze klanten?
  • Wat zijn onze normen, waarden en overtuigingen?
  • Wat zijn onze intenties en ambities?

Aan de hand van de antwoorden kunt u vervolgens een kernachtige missie formuleren.

Draag uw missie vervolgens uit

Als u eenmaal een heldere missie heeft, moet u er ook iets mee doen. In de eerste plaats moet u uw missie vertalen in strategisch beleid. Dat betekent ook dat u de strategie regelmatig tegen het licht moet houden: past onze strategie wel bij waar we voor stáán? Daarnaast moet u uw missie uitdragen. Laat zowel intern als extern iedereen weten wat uw missie is én hoe u hieraan invulling gaat geven. Als u dit op de juiste manier doet, zult u mensen inspireren. Samenvattend doet u dan precies datgene wat eigenlijk uw belangrijkste taken zijn: richting geven, de kaders bepalen en inspireren.

Gerrit Tijdeman is partner van CFO Capabel en onder meer gespecialiseerd in het implementeren van de juiste strategie. Gerrit gaat dan ook graag met u in gesprek over de missie van uw onderneming, aangezien dit het vertrekpunt is voor elke succesvolle strategie.

Andere blogberichten

 

Zwaar weer? Zo houdt u de bank op afstand

Stel, uw onderneming verkeert al enige tijd in zwaar weer. Dan komt er een moment dat u naar de bank…

Verder lezen

CFO Capabel is FD Gazelle 2020

Wij zijn supertrots, want CFO Capabel is één van de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Daarom zijn we uitgeroepen tot…

Verder lezen

Meld u aan voor de e-mail nieuwsbrief