In het betaald voetbal is datavisualisatie al de normaalste zaak van de wereld: tijdens elke wedstrijd worden met behulp van innovatieve technologieën voortdurend metingen en analyses gedaan. Niet alleen van het aantal doelpunten of assists, maar ook van de invloed van elke speler op de wedstrijd en de manier waarop het team samenwerkt. Deze data worden vervolgens door trainers en coaches gebruikt om de spelstrategie bij te sturen. Als dat voor het betaald voetbal werkt, kan dat toch ook in het MKB? Hoe komt het dan dat het MT van veel MKB-organisaties nog steeds keuzes maakt op basis van de scores en hun ‘gut feeling’? En hoe maakt u als MT de stap van scorebord naar wedstrijdanalyse?

Onbekend maakt onbemind

Dat datavisualisatie als besluitvormingsinstrument nog maar mondjesmaat is doorgedrongen tot het MKB, komt onder andere omdat MT’s niet bekend zijn met de mogelijkheden. Bijsturing vindt traditioneel plaats op resultatenrekeningen en KPI’s – oftewel de ‘scores’. Dit gebeurt vaak periodiek en vertraagd. Hierdoor kan geen directe actie ontstaan om bij te sturen. Om afwijkingen in resultaten te begrijpen moeten de data eerst verder worden geanalyseerd door de boekhouder of controller. En pas als een conclusie plausibel genoeg klinkt, worden vervolgstappen gepland. Dit is behoorlijk omslachtig, zeker gezien de grote hoeveelheid besluiten die u dagelijks moet nemen.

Inzicht in het verhaal achter uw cijfers

Hoe vaak neemt u beslissingen op basis van uw gevoel? Omdat u wel denkt te weten hoe het zit? Met datavisualisatie maakt u het verhaal achter de cijfers direct inzichtelijk. Zo kunt u uw vermoedens direct toetsen.

Selfservice BI- tools zijn een enorme hulp om de grote hoeveelheid aan data te analyseren en visualiseren. De flexibiliteit van deze tools maakt het bijvoorbeeld mogelijk interne data te combineren met externe data of te experimenteren met andere indelingen van uw business. Op deze manier ontstaat vaak een verfrissende kijk op uw eigen business.

Een voorbeeld:

Het MT van een productiebedrijf had te weinig inzicht in de orderintake. Als er vragen kwamen, moest men het eerst gaan uitzoeken. Daardoor lieten besluiten en de bijbehorende acties onnodig lang op zich wachten. Om de orderintake per dag te volgen maakte ik voor het bedrijf een visual met het aantal orders en de omzet per order. Hieruit bleek dat het bedrag per order enorm zakte. Wat was er aan de hand? De commerciële en operationele afdeling hadden beide verschillende vermoedens over de oorzaak.

De visual maakte het echter mogelijk om in te zoomen op klanten en productgroepen. Het bleek te gaan om veranderd bestelgedrag bij enkele filialen van een grote klant. Het bedrijf kon nu direct met deze klant in gesprek gaan. Omdat de analyse ter plekke in het MT kon worden gemaakt, konden de verklaringen vanuit commercie en operatie direct van tafel. En er kon veel directer de juiste actie worden ondernomen om de situatie bij te sturen.

Drempelvrees? Begin klein!

Wilt u ervaren wat datavisualisatie u kan opleveren? Start dan een kleine pilot:

  • Pak één onderwerp dat u nog niet helemaal hebt doorgrond.
  • Schrijf uw vermoedens op basis van resultaten / KPI’s op.
  • Schakel een specialist in om samen met u te bekijken hoe u de data met betrekking tot dit onderwerp kunt vertalen in een visual.
  • Bespreek de gevisualiseerde data in het MT; bevestigt dit uw vermoedens? Of trekt u op basis van de visualisatie hele andere conclusies?

Voorkom hobbyisme, schakel een deskundige in

Laat u niet verleiden met het idee dat u met de aanschaf van een BI-tool en een technisch specialist de oplossing binnen handbereik hebt. Kennis van de business, het bedrijf, de beschikbare data, tooling en afstemming binnen het bedrijf blijven broodnodig voor prioritering, om de data te duiden en om de benodigde inzichten te krijgen. Hiermee voorkomt u hobbyisme, oftewel: veel en mooie grafieken die niets toevoegen aan uw besluitvormingsproces.

Dit maakt het inschakelen van een deskundige bij het vertalen van uw data in inzichtelijke en aansprekende visuals zeer belangrijk. De deskundige kan u onder meer helpen bij het inventariseren en structureren van uw data, net als met het opzetten en uitwerken van de visuals.

 

Sander van Loon is partner van CFO Capabel en adviseert u graag als u meer inzichten uit uw data wilt halen door middel van datavisualisatie. Met zijn ervaring als CFO helpt hij u vanuit uw rol als MT daadwerkelijk verbeteringen realiseren op basis van deze inzichten. Kortom: sneller beslissen, realiseren en doorpakken met datavisualisatie. Praktische Capabel Compact Scan. Wilt u weten of uw bedrijfsvoering financieel gezond en toekomstbestendig is en of u alle financiële risico’s in beeld én onder controle heeft? Vraag dan nu de Capabel Compact Scan aan. Deze bedrijfsscan maakt een scherpe financiële analyse die u inzicht geeft in wat u kunt doen om de continuïteit van uw organisatie te waarborgen en uw bedrijfsresultaat te verbeteren.

Uw investering in deze praktische scan bedraagt slechts € 750,-. Leidt de scan tot een opdracht, dan ontvangt u 50% van dit bedrag retour.

Meer informatie over de Capabel Compact Scan

Andere blogberichten

 

Prinsjesdag 2018: welke belastingmaatregelen staan u in 2019 te wachten?

De gevolgen van Pakket Belastingplan 2019 voor uw bedrijf Op dinsdag 18 september 2018 – Prinsjesdag – heeft het kabinet-Rutte…

Verder lezen

Is uw onderneming wel voldoende ‘solvabel’?

Voor iedere ondernemer is het van belang om te weten hoe gezond zijn onderneming in financieel opzicht is. Eén van…

Verder lezen

Meld u aan voor de e-mail nieuwsbrief