“Bemiddeling is niet het eindstation maar pas het begin van de reis. Blijf duurzaam verbonden en investeer in de relatie met je kandidaat en opdrachtgever, daarmee maak je het verschil!”

Inleiding

Capabele Compagnon: interview met Albert Allmers, directeur Financefactor Behoefte aan een betrokken en deskundige partner voor de invulling van uw financiële vacatures? FinanceFactor wil de beste intermediaire organisatie voor financiële professionals in Nederland zijn. Door de carrièrewensen en behoeften van de finance professional centraal te stellen. Net zoals artiesten een impresario inschakelen om hun zakelijke belangen en het verloop van hun carrière te behartigen, wil FinanceFactor de impresario van finance professionals zijn door hen in hun loopbaan actief te ondersteunen met coaching en advies over persoonlijke en professionele ontwikkeling. CFO Capabel ging in gesprek met samenwerkingspartner Albert Allmers, directeur van Finance Factor, over de ontwikkelingen in het recruitmentlandschap.

Wie is Albert Allmers?

Albert Allmers, 51 jaar, getrouwd en vader van 4 kinderen, is al ruim 25 jaar actief als impresario in de bemiddeling van financiële professionals. Een ‘mensen-mens’ met als passie het verbinden van mensen aan organisaties. Na jarenlang bemiddelen tussen kandidaten en werkgevers, ontstond bij Albert langzaam maar zeker het inzicht dat hij méér wilde. Het bemiddelen zelf gaf hem niet langer voldoende intellectuele uitdaging, hij wilde waarde toevoegen in de keten. Daarom volgde hij in 2010 een coachingopleiding, in 2016 gevolgd door een postdoctorale opleiding aan de VU Amsterdam. In 2012 stond hij aan de basis van Finance Factor. Nu begeleidt hij finance professionals als personal coach, executive coach en loopbaancoach.

Albert: “Een van mijn leermeesters zei altijd: “In de professie die jij uitoefent sta je aan de basis van de behoeftenpiramide van Maslow.” Want een baan betekent zekerheid, zingeving en geluk. Geen baan? Geen zingeving en geen inkomen! Oké, misschien mopper je als de wekker ’s morgens gaat. Maar je dag heeft wel een doel. Een doel hebben is de belangrijkste geluksfactor voor een mens. En wij staan aan de basis van dat geluk.”

Hoe is FinanceFactor ontstaan?

“In 2012, in het hart van de crisis op de arbeidsmarkt, ben ik gestart met Finance Factor vanuit drie hoofdactiviteiten: instroom, doorstroom en uitstroom. Onze visie is dat we willen vinden, volgen, verbinden en versterken. Vanuit het vinden – de kandidaat wordt onderdeel van ons netwerk – blijven we hem of haar volgen. Daaruit ontstaat verbinding; we bouwen een relatie op met onze kandidaat. En we versterken hem of haar door permanente educatie en coaching. Zo blijven we verbonden.”

“Op het gebied van doorstroom hebben we ons inmiddels ontwikkeld tot een echte partner voor talentmanagement en recruitment. Een greep uit onze diensten: coaching, creëren van mobiliteit in teams, doorlichten van competenties, gapanalyses, recruitmentstrategieadvies, assessments, drijfveerprofielen. En ook bij uitstroom begeleiden we financial executives door het hele proces van outplacement, verwerking, assessment, enzovoorts, persoonlijk naar een nieuw perspectief.“

FinanceFactor in cijfers

  • opgericht in 2012, sindsdien altijd gegroeid
  • 6 mensen
  • zet dagelijks 50 executive interim professionals in
  • bemiddelt per jaar 60-70 finance professionals voor vaste functies op managementniveau
  • RateCard voor kwalitatieve groei: beoordeling kandidaten gemiddeld 9,2 en klanten gemiddeld 9,1
  • NPS 8,4
  • in 2015 Gouden Gazelle gewonnen, snelste groeier omzet kleine bedrijven
  • in 2018 voor de vierde achtereenvolgende keer genomineerd voor FD Gazellen Award
  • in 2017 winnaar Staffing Award Executive Search & Interim Management.

Jullie gaan strategisch samenwerken met CFO Capabel, hoe is dit idee ontstaan?

“Ik ken Dick Tool al zo’n 20 jaar. Toen ik jong was, zocht Brunel International een CEO om de activiteiten Duitsland vorm te geven en een netwerk op te zetten. Een prachtige kans! DOOR Training verzorgde in die tijd alle onboarding en salestrainingen voor Brunel. Dick was de trainer voor executives en high potentials en ik heb meerdere trainingen bij hem gevolgd. Twee maanden geleden kwamen we elkaar weer tegen op de CFO Day, Dick met zijn unieke concept CFO Capabel en ik inmiddels aan het hoofd van Finance Factor. Al pratend kwamen we tot het inzicht dat we elkaar konden versterken.”

“De voordelen van deze samenwerking? CFO Capabel is actief in het marktsegment voor CFO’s en werkt aan het opbouwen van een groot netwerk. Finance Factor heeft al een uitgebreid netwerk en is bijvoorbeeld al jarenlang partner van CFO Day. De markt van CFO’s is groot genoeg, maar toch ook klein. Goede CFO’s zijn namelijk schaars. CFO Capabel verbindt met haar concept CFO’s aan de organisatie. Bij Finance Factor krijgen we soms een vraag voor een CFO waar we niet aan kunnen voldoen maar CFO Capabel wel. En andersom, bijvoorbeeld bij een vraag voor bemiddeling voor vast. Kortom: echt een samenwerking met een grote synergie!”

Hoe zie je de marktontwikkeling voor de komende jaren?

“Ontwikkelingen als blockchain, disruptie en dergelijke zorgen voor een enorme turbulentie in de markt. Binnen de recruitmentmarkt is Artificial Intelligence bijvoorbeeld sterk in opkomst. Mijn overtuiging is dat robotisering in de nabije toekomst een deel van het werving- en selectieproces gaat overnemen. Daarom heb ik assessment en coaching toegevoegd aan mijn bedrijfsactiviteiten. Coaching is niet kopieerbaar, maar heel persoonlijk. Zo voeg ik waarde toe aan de beleving van klanten en kandidaten: de customer experience en candidate experience.”

“De kwaliteit van je netwerk wordt steeds belangrijker. Daarin kun je als recruitmentbureau echt verschil maken: hoe beleeft een kandidaat zijn reis in de begeleiding vanuit FinanceFactor? Veel bureaus werken ‘quick and dirty’, totaal niet sustainable. Ze gaan sterk uit van de klantvraag bij het bemiddelen in plaats van de kandidaatwensen. Mijn visie is dat het echte werk pas begint na bemiddeling. Wij blijven onze klant en kandidaat volgen, we blijven betrokken. Daarmee lopen we ver voorop.”

Wat wil je ondernemers in de recruitmentbranche meegeven?

“Geef kandidaten en klanten het gevoel dat ze mens zijn en niet een ‘propositie die bemiddeld kan worden’. Alleen daarmee creëer je duurzame verbinding met je kandidaat en klant. De klant betaalt weliswaar je factuur, maar heeft alle belang bij iemand die zich voor langere tijd aan de organisatie wil verbinden. Een opdracht is voor ons pas succesvol als iemand minimaal 2,5 – 3 jaar bij een organisatie blijft. Wij doen dan ook alles wat ertoe bijdraagt om dat te borgen.”

“Wil je als recruitmentbureau of arbeidsbemiddelaar bestaansrecht houden? Werk dan voor 100% vanuit de drijfveren van de kandidaat. Vind iemand’s passie, ontdek wat iemand drijft en zoek een rol die daarbij past. Bemiddeling is niet het eindstation, maar pas het begin van de reis. Onderscheid je met je experience en investeer in de relatie met een opdrachtgever of executive.“

 

Andere blogberichten

 

Datavisualisatie bij besluitvorming: van scorebord naar wedstrijdanalyse

In het betaald voetbal is datavisualisatie al de normaalste zaak van de wereld: tijdens elke wedstrijd worden met behulp van…

Verder lezen

Zwaar weer? Zo houdt u de bank op afstand

Stel, uw onderneming verkeert al enige tijd in zwaar weer. Dan komt er een moment dat u naar de bank…

Verder lezen

Meld u aan voor de e-mail nieuwsbrief